Waarover? Naast de geruchtmakende bloemlezing van Gerrit Komrij verschijnt er op de Gedichtendag 2004 nog een spannende bloemlezing: de dichters Tsead Bruinja en Daniël Dee ploegden zich voor de bundel 'Kutgedichten' een weg door de Nederlandse poëzie van na de Tweede Wereldoorlog op zoek naar gedichten waarin het vrouwelijke geslachtsorgaan, oftewel de kut, een hoofd- of bijrol speelt. Een aantal auteurs werd gevraagd speciaal gedichten te schrijven voor deze bloemlezing, wat resulteerde in schitterende bijdragen van o.a. Maria Barnas, Bart FM Droog en Tjitse Hofman. 'Kutgedichten' klinkt grappig en dat is deze bloemlezing in veel gevallen ook, maar er is meer aan de hand in de bloemlezing dan platte lol. Naast prachtige erotische gedichten over seksualiteit en ontluikende seksualiteit zijn in deze bundel namelijk ook gedichten te vinden over ouderdom en schrijnende politieke situaties zoals deze zich voordeden in bijvoorbeeld Sarajevo en Afghanistan. Zo wordt hier de vagina in al haar kwetsbaarheid, vreugde en pijn getoond. Totaal.
In de bloemlezing is werk te vinden van: Maria Barnas, Bas Belleman, Jana Beranová, H.C. ten Berge, Neeltje van Beveren, Lut de Block, Carla Bogaards, Pieter Boskma, Anneke Brassinga, Martin Bril, Tsead Bruinja, Hugo Claus, Herman de Coninck, Eva Cox, Frits Criens, Maria van Daalen, Daniël Dee, T. van Deel, J.A. Deelder, Maarten Doorman, Bart FM Droog, Serge van Duijnhoven, Piet Gerbrandy, Gust Gils, Wouter Godijn, Jo Govaerts, Willem Groenewegen, Peter de Groot, Karel ten Haaf, Marijke Hanegraaf, Erik Jan Harmens, Ingmar Heytze, Tjitse Hofman, Peter Holvoet-Hanssen, Sylvia Hubers, Tjitske Jansen, Arnold Jansen op de Haar, Petra Else Jekel, Gerrit Komrij, Rutger Kopland, Gerrit Krol, Joep Kuiper, Astrid Lampe, Hanz Mirck, A. Moonen, Adriaan Morriën, Tjitske Mussche, Nanne Nauta, Ronald Ohlsen, Diana Ozon, Ilja Leonard Pfeijffer, Hans Plomp, Alfred Schaffer, Patty Scholten, Rob Schouten, Paul Snoek, Albertina Soepboer, F. Starik, Mustafa Stitou, Vrouwkje Tuinman, Jos Vandeloo, Anne Vegter, Benne van der Velde, Hans Vlek, Menno Wigman, Titi Zaadnoordijk, Ad Zuiderent en Joost Zwagerman.* *Enkele dichters weigerden toestemming te geven voor het plaatsen van hun gedicht, bijvoorbeeld vanwege de 'smakeloosheid van de titel'. Wij betreuren het dat wij hun werk niet konden plaatsen. Het gaat er ons hier niet om dichters aan de schandpaal te nagelen die geen toestemming wilden geven. Met deze lijst hopen we alleen aan te geven dat we ons best hebben gedaan om werk van uiteenlopende dichters op te nemen. Daarnaast dient deze lijst als een verwijzing voor liefhebbers van gedichten over en met de kut, die naar aanleiding van onze bloemlezing door willen lezen. Hans Andreus - reden onbekend - 9 - uit: Gedichten
1948-1974 - (Bert Bakker) Kutgedichten Uitgeverij Passage - Anton Scheepstra
Presentatie
Locatie: USVA, Munnekeholm 10, Groningen
Pers Het persbericht werd grotendeels overgenomen op bijvoorbeeld: Goede gedichten van hedendaagse dichters
Uit: De beste gedichten en de onderbuik door Henk Blanken ...Niet voor niets behoren bloemlezingen - Komrij! - tot de best lopende
bundels poëzie. Met reisverhalen en salontafelthrillers vormen ze
de betere vakantielectuur. Het doet er dan niet toe of ze encyclopedische
pretentie hebben of op niet meer berusten dan op dan een vrolijke aanleiding,
zoals de bundel 'Kutgedichten', die niet meer wil zijn dan een niet eens
zo balorig loflied op het vrouwelijke geslachtsdeel.
Een vulgarisme is een stijlfiguur waarbij als "plat" bekend staande woorden worden gebruikt, meestal bedoeld om te choqueren. - Kutgedichten (bloemlezing van Tsead Bruinja en Daniël Dee) (Kutgedichten als vulgair voorbeeld op de online encyclopedie: Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vulgarisme) Tamelijk vrolijk (Alle bibliotheken in Nederland bestelden maar liefst 12 exemplaren!) Tros Nieuwsshow (Radio 1, 08-05-2004) door Martin Ros Martin Ros: En dan kom ik. Ja, mag ik. Ik zit nu ook eenmaal tussen uitersten geborgen. Ik mag het hier noemen. Er is een bundel verschenen, ik kan het ook niet helpen, bij Passage. En die heet gewoon Kutgedichten. Dieuwertje Blok: Je had me heel lief van te voren gevraagd of je het wel mocht. Het heet toch zo. Martin Ros: Ja, het heet zo. Er zijn dus twee mensen die hebben gewoon een keuze gemaakt uit de hele poëzie in Nederland. Dat is natuurlijk een geweldig aantal namen, ook Gerrit Komrij zit erin, van gedichten die, nou ja laat ik zeggen die over het hele erge gaan, wat ook een hele mooie is. Dieuwertje Blok: Ook leuk voor moederdag. Martin Ros: Ja, natuurlijk! Ook leuk voor moederdag. Zo zou ik het zeggen. Dan heb ik een gedicht en dat is van Vrouwkje Tuinman, een idyllische vrouw uit Utrecht: IK BEN VOLKOMEN NAAKT VOORTAAN 'In Brussel laat je mij je kut zien,' niet zult vergeten. Je pakt mijn arm Je legt me neer en spreidt. © Vrouwkje Tuinman Martin Ros: Ja, het is aangrijpend. Het is een mooi gedicht. Ja nog een wil ik er nog noemen uit dit bundeltje, waar toch wel hele mooie gedichten in staan, touwens heel veel van grote mensen ook vanr Hugo Claus, maar ook een heel lang gedicht van de merkwaardige Jules Deelder. Die het gedicht schreeft en dat heet 'het kutgedichte en dat gaat over n waar gaat het dan over ja het gaat over die vijf minuten waar alles om draait, een hele korte klemmende stijl je houdt je hart vast ik wil het slot noemen: ...O klem O dons © J.A. Deelder
Peter de Bie: Hoe kom je erop! Dieuwertje Blok: Een eeuwige inspiratiebron! Martin Ros: Als je denkt aan je moeder en je geliefde dan speelt dit een rol! Om Spitzen te verkrijgen Tijdens de boekenweek van nu kunt u het traditionele geschenk, ditmaal geschreven door Thomas Rosenboom onder de titel "Spitzen", in de wacht slepen. Het enige wat u te doen staat, is een boek kopen. Ik geef u nu een serie tips voor werkelijk goede boeken, zodat u voorkomt een kat in de zak te kopen. Nu vermeld ik het voorwerk en het thema van de door mij uitverkoren werken. Op de radio maak ik met u een tocht door de selectie. (...) KUTGEDICHTEN, Poëzie over de vrouwelijke genitaliën, onder redactie van Tsead Bruinja en Daniël Dee, Passage Groningen. De vlag dekt geheel de lading: een bundel vol gretige en schrijnende en gefrustreerde gedichten over een fascinerend onderwerp. Jules Deelder, H. C. ten Berge, Martin Bril, Gerrit Komrij, Gerrit Krol, Hans Plomp, Joost Zwagerman, zij besteedden ook woorden aan de vagina. (Cultuurmix) Drub drub dub blub blub Getoond in al haar kwetsbaarheid, vreugde en
pijn door Joop
Leibbrand In de vier bladzijden tellende inleiding bij hun verzameling 'poëzie over de vrouwelijke genitaliën' gebruiken Daniël Dee en Tsjead Bruinja het 'dubieuze' woord zoals zij het zelf noemen in zijn kale drie letters of in allerlei samenstellingen liefst 35 keer. In de 71 gedichten van evenzo vele dichters (twintig daarvan zijn vrouw) staat het er - los van de synoniemen - nog eens 38 keer, waarbij het opvalt dat alleen vijf dichteressen het woord in diminutiefvorm gebruiken, Petra Else Jekel in haar 'Vreemd dineetje' liefst een 'smakelijke' negen keer. Je zou dus kunnen zeggen dat er weinig te raden over blijft in deze, zoals de uitgever het noemt, 'spannende' bloemlezing, waarin gekozen werd uit gedichten van na de Tweede Wereldoorlog. Toch zijn de opgenomen gedichten minder expliciet erotisch, dan de wat banale uitventing ervan misschien suggereert en is het niet moeilijk weerstand te bieden aan de verleiding de titel vooral in pejoratieve zin te interpreteren. Pornografisch is deze aardige bundel zeker niet, ondanks wat halfslachtige pogingen in die richting van Joost Zwagerman en Ilja Leonard Pfeijffer (die aantoont niet alleen een beroerde navolger van Lucebert te zijn, maar hier ook van Reve). De titel weerhield verschillende dichters (o.a. Remco Campert, Benno Barnard, Hagar Peeters) van het geven van toestemming voor het plaatsen van een van hun gedichten; naar verluidt maakten Jan Arends, Adriaan Morriën, Paul Snoek en Johnny van Doorn geen bezwaar. Evenmin deden dat Anneke Brassinga, Hugo Claus, Rutger Kopland (die voor het woord niet terugschrikt), Ellen Warmond en vele vooral jonge anderen, zoals Tjitske Jansen:
Het kussen is wit Mijn benen voelen als benen, heb ik gelezen Kutboekje met mooie kutgedichten door Edwin Fagel 1. Waarom deze bloemlezing? Dat is natuurlijk altijd de vraag. Zelf ben ik zeer bedreven in het samenstellen van overzichten van de muziek waar ik naar luister. Gedichten die ik mooi vind, schrijf ik over in een schriftje. Maar juist omdat mijn keuzes persoonlijk zijn en afhankelijk van mijn stemming, zijn deze bloemlezingen weinig interessant voor derden. Het openbaar maken van dergelijke keuzes moet dus een dwingende reden hebben. De samenstellers geven zelf het antwoord in hun verantwoording: ‘Het gaat hier natuurlijk om het puur op opportunistische gronden meeliften van de populariteit van bloemlezingen’(de taalkundige kromheid van deze zin laat ik buiten beschouwing). Het draait dus heel ordinair om geld. Een minder nobel motief dan bijvoorbeeld ‘de poëzie promoten’ (hoewel dat als nevenargument mee zal spelen) maar niet minder legitiem. Een tweede reden is, in de woorden van de samenstellers, dat ‘de kut ook nu nog een fascinerend onderwerp blijft voor zowel mannen als vrouwen. Al was het alleen maar omdat we via deze weg onze oorsprong hebben verkregen’(we letten ook nu niet op stijl). Daar valt niets tegenin te brengen. 2. Waarom moet u deze bundel kopen? Ik weet het niet. Het boek is vormgegeven als een kadoboekje. Slappe kaft, knalroze met een grillig zwart vrouwensysmbool op de voorkant. De bundel is aan de dure kant (de prijs van een normale dichtbundel), en die prijs wordt niet gerechtvaardigd door de uitgave. Dat moeten dus wel verdraaid goede gedichten zijn, die u aangeboden worden. De uitgever mikt misschien op het brede publiek dat de middelbare scholen bevolkt en dat tóch poëzie moet lezen. 3. Waarom zeuren samenstellers zo? Gerrit Komrij klaagde bij de presentatie van zijn laatste bloemlezing dat het geen lolletje is om een bloemlezing samen te stellen. Je moet al die dichtbundels lézen. Tsead Bruinja en Daniël Dee beginnen al in de derde zin van hun verantwoording op een soortgelijke manier te zuchten. Het is natuurlijk werken, beste bloemlezers, maar ik zou geen mooier werk kunnen verzinnen. 4. Waarom is deze bundel samengesteld door twee mannen? Mannen die zich in alle ernst buigen over het intiemste lichaamsdeel van de vrouw hebben altijd iets koddigs. Het is de blik van de buitenstaander. Maar toegegeven, om een mooi gedicht over het vrouwelijk geslachtsdeel te kunnen begrijpen (of schrijven), hoef je geen vrouw te zijn. 5. Is de bundel inhoudelijk interessant? De verleiding is groot een vergelijking te maken tussen de manier waarop mannen over ‘de kut’ dichten, en vrouwen. De verschillen zijn evident: mannen hebben er geen, vrouwen wel. Er zijn zeer veel poëtische gedachten te verbinden aan het vrouwelijk geslacht: de samenstellers tonen dat overtuigend aan in hun inleiding, waarin ze een kort thematisch overzicht geven. Naast de evidente erotische gedichten, vindt men ook meer filosofische en politieke verzen (het vrouwelijk geslacht als machtsmiddel) en humor. Dat er ook zeer veel synoniemen voor het orgaan bestaan, toont Jules Deelder in het ‘Kutgedicht’ waarmee hij zich onsterfelijk heeft gemaakt. Veel opgenomen gedichten zijn erg de moeite waard. Evergreens van Herman de Coninck en Rutger Kopland komen langs, en de meester van het erotische gedicht, Hugo Claus, is met een heel sterk gedicht vertegenwoordigd. Sommige gedichten zijn speciaal voor deze bundel geschreven door nog ongebundelde dichters. Neeltje van Beveren bijvoorbeeld, levert een gedicht met mooie regels (‘ik je buik terwijl het hoofd balans opmaakt en noten kraakt/draai zachtjes met de aarde rondjes om de zon’), maar dat als geheel niet overtuigt omdat de grilligheid het wint van de zeggingskracht. Tjitske Mussche daarentegen bewijst in ‘Plankenkoorts’ haar talent, met regels die uitnodigen tot hardop voorlezen en een mooi gebruik van onsterfelijke regels van Gorter: (...) en ook wel van je kraagje dat daar zo Tjitske Mussche, p. 68 Een mislukte parodie is Nanne Nauta’s ‘De hoeder de vrouw’, naar Nijhoff. Niet alleen omdat je van verveling zucht bij wéér een parodie op dat gedicht, maar ook omdat het gedicht plat is, op een nogal voorspelbare manier. O, dacht ik, o, nu gaat mijn zaad teloor.
Nanne Nauta, p. 69 Geef mij dan maar de platheid van het gedicht van Diana Ozon (‘Jah Tampon & De menstruatie dub’), die met veel meer verve en humor is opgetekend. Soms ook is een gedicht er nogal geforceerd bij gezet. Het gedicht van Alfred Schaffer (‘Het ijs is gebroken’) bijvoorbeeld is heel indringend. Strikt genomen hoort het niet in deze bundel; het heeft een erotische connotatie, maar het is moeilijk vol te houden dat ‘de kut’ onderwerp, of zelfs maar onderdeel is van dit gedicht. Toch had ik het niet willen missen. Dus: inhoudelijk interessant? Ja. Dat kan ook moeilijk anders als je bloemleest uit de Nederlandse poëzie, dat is een schatkamer. Het schokeffect dat een ‘kutgedicht’ in een normale bundel teweegbrengt (‘jemig, dit gedicht gaat gewoon over...’), gaat teloor, sterker nog: je zoekt in elk gedicht naar de vagina, en dat is een beetje jammer. Van sommige dichters zijn betere keuzes denkbaar, met name De Coninck heeft veel mooier over het vrouwelijk geslacht geschreven dan in het opgenomen gedicht. Verder is de bundel niet compleet; de samenstellers verontschuldigen zich al bij voorbaat. Dat is geen ramp, maar jammer blijft het. Antjie Krog had niet mogen ontbreken. 6. Waarom is de kut een fascinerend onderwerp? Elk onderwerp is fascinerend. Zeker in de poëzie. Er zal dus nog een oneindige reeks bloemlezingen volgen (volgend jaar van dezelfde samenstellers de ‘Klotegedichten’), allemaal even overbodig als deze, maar allemaal ter viering en promotie van de poëzie, en dat moet het maar vergoeden. (De recensent) Dubbelzinnige dichters Als de 'Vagina Monologen in het theater een groot, vrouwelijk publiek
trekken en Bekende Nederlandsen ervoor in de rij staan om de te mogen
meedoen, moet een bundel als 'Kutgedichten' ook kunnen. Maar er is enige
aarzeling, erkennen de bloemlezers-dichters Tsead Bruinja en Daniël
Dee in hun voorwoord: 'Een dubieuze titel voor een bloemlezing zult u
zeggen en ja daar moeten we u gelijk in geven.' De dubbelzinnigheid van
de titel laat ondanks de ondertitel 'Poëzie over de vrouwelijke genitaliën,'
ruimte voor de gedachte dat het misschien ook wel om waardeloze gedichten
kan gaan. Beteuterd Kutgedichten roepen onderbuikgevoel op ‘Kutgedichten’. Tsead Bruinja en Daniël Dee (samensteling), Uitgeverij Passage, 96 pagina’s, prijs m 14,50. De bundel wordt vandaag in Groningen gepresenteerd tijdens Nationale Gedichtendag. (USVA, 15.00 u.)
En in het vrouwenlijfboek Heb ik gelezen Tjitske Jansen (uit: ‘Dertien’).
Als kind vond je een puntenslijper ’t fijnst. Helpen als je vlekken had gemaakt. Gerrit Komrij (uit: ‘Dwaaltuin’) (bron: http://www.uk.rug.nl/dezeweek.php) Het is weer DVD-donderdag en dus gaan we uw creativiteit weer op de proef stellen. U lijkt dat leukt te vinden, want de honderden limmericks die vorige week werden gemaakt waren van hoge kwaliteit. Deze week geven we drie exemplaren weg van de splinternieuwe DVD '25th Hour'. Om kans te maken op dit meesterwerk van Spike Lee moet u aan de slag met woorden en kutten. Kutten? Yep, u mag zich creatief uit gaan leven op het vrouwelijk geslachtsdeel, door een kutgedicht te schrijven. Vanmiddag wordt namelijk de bundel 'Kutgedichten' gepresenteerd, een bloemlezing van gedichten waarin het vrouwelijk geslachtsorgaan een hoofd- of bijrol speelt. De jury let deze week wederom op kwaliteit en subtiliteit, maar is ook dol op humor en emotie. Even na middernacht maken we in een update bij dit bericht de winnaars bekend. Vergeet u niet een geldig e-mailadres in te vullen? Geleuter onder deze post wordt verwijderd, graag alleen serieuze inzendingen. Voor diepgaande discussies kunt u natuurlijk in het stamcafé terecht. En de winnaars zijn: Je kut, lekker strak en altijd nat,
Soms vervul jij wensen Soms wat star, maar vaak gastvrij Nogmaals, hoe klein je relatief ook bent
Boomklever had nog een andere briljante inzending die niet onvermeld mag blijven: Kut, bron van inspiratie Voor meer reacties en flauwe gedichten click hier: http://www.geenstijl.nl/cgi-bin/mt/mt-comments.cgi?entry_id=2077 (bron: http://www.geenstijl.nl/) Plat? Smaakvol? Smakeloos? Hoe is het idee voor deze bloemlezing ontstaan? Waarom een bloemlezing over het vrouwelijke geslachtsorgaan? Hoe zijn jullie te werk gegaan? Welke criteria hebben jullie gehanteerd? Wat is jullie favoriete gedicht? Dee: Mijn voorkeur uit de bloemlezing is sterk stemmingsafhankelijk. Zo kan ik hard lachen om het gedicht van Martin Bril die het heeft over 100.000 kutten en dat je er niet aan moet denken... Maar ik vind het gedicht van Anne Vegter toch het beste wat er in de Kutgedichten staat. De titel alleen al vind ik geniaal: Mijn kostbare kut viel helemaal verkeerd op het centrum. Het gedicht bevat een grote dosis humor waardoor het onderwerp dat behandeld wordt alleen maar pijnlijker overkomt. De titel is nogal, eh, plat. Het onderwerp heeft vooral daardoor een banale uitstraling. Willen jullie met deze bloemlezing provoceren? w”Natuurlijk willen wij graag een beetje provoceren met deze bloemlezing. Zij is natuurlijk ook een knipoog naar de stortvloed aan bloemlezingen die uitgevers over ons uitstorten over de zomer, de kat en noem maar op. Maar op de eerste plaats is dit boek bedoeld als een poging om een goed, interessant en spannend overzicht te geven van gedichten over en met het vrouwelijk geslachtsdeel. In die zin is het ook een klein onderzoek. Het heeft ons verrast hoe uiteenlopend er over de kut geschreven wordt. Voor sommige auteurs was de titel overigens ook te plat. Remco Campert en Hagar Peeters weigerden toestemming te geven voor plaatsing van hun prachtige gedichten. Dat was erg jammer, maar er zwemmen gelukkig meer vissen in de vijver. Deels snappen we ook wel dat de titel minder smaakvol is dan de inhoud. Maar goed, het is maar de vraag of de kunst gebaat is bij kunstenaars die zich bezighouden met ’smaakvol’ en ’smakeloosheid’. Daarbij dekt de titel simpelweg de lading. We hadden de bloemlezing ook vaginagedichten kunnen noemen, maar in het dagelijks taalgebruik heeft niemand het over de vagina of de schede. We noemen het gewoon ‘de kut’. En is het niet een beetje bizar een lichaamsdeel dat door ongeveer de helft van de wereldbevolking wordt bezeten ‘plat’ te noemen? De bloemlezing beperkt zich tot gedichten van na WOII. Is er daarvoor
niet over dit onderwerp gedicht? Hoe zit het moet de voorbereiding op de bundel met Klotegedichten?
Wanneer is er sprake van een geslaagde bloemlezing? Zitten er op korte termijn nog solobundels aan te komen? Daniël: Het meest werk ik nu aan mijn debuutroman, ik hoop dat ik het boek deze zomer kan afronden. Ik ben ook bezig met mijn tweede poëziebundel en verder sta ik met de M*D*KL*NK*RS op het punt om de studio in te duiken, om enkele poëzienummers op te nemen voor een verzamel-cd. Kutgedichten - Tsead Bruinja & Daniël Dee (sam.) Uitgeverij
Passage, 96 blz, 14,50. De bloemlezing ’Kutgedichten’ wordt 29/1
gepresenteerd in de USVA, Munnekeholm 10, Groningen. Aanvang: 15.00 uur.
Met optreden van onder meer Met o.a. Bas Belleman, Tsead Bruinja, Daniël
Dee, Bart FM Droog, Willem Groenewegen, Peter de Groot, Karel ten Haaf,
Ingmar Heytze (vanaf CD met speciaal kuthoorspel), Tjitse Hofman, F. Starink
en Vrouwkje Tuinman.(bron: Het Dagblad van het Noorden) Bundel met ‘Kutgedichten’ zaait een beetje rumoer Dichter des Vaderlands Gerrit Komrij is niet de enige die volgende week, ter gelegenheid van Gedichtendag, met een bloemlezing komt. De jonge dichters Tsead Bruinja en Daniël Dee hebben een bundel ‘Kutgedichten’ samengesteld. De niet geheel onomstreden bloemlezing geeft volgens het duo een ,,serieus overzicht’’ van wat zowel mannen als vrouwen sinds 1945 tot op heden over de vrouwelijke genitaliën hebben geschreven. Hoe krijg je mensen aan het lezen, sterker nog: hoe krijg je mensen aan de poëzie? Dichters Tsead Bruinja en Daniel Dee vragen het zich wel eens af. Poëzie verfraait het leven, maar dát argument alleen is helaas niet voldoende; ‘Janmetdepet’ moet met meer kracht over de drempel van de boekhandel worden getrokken. Een titel van een poëziebundel als ‘Verzamelde sonnetten’ boeit niet. Het moet pakkend zijn, duidelijk, lekker. Misschien iets met lust en verlangen erin? Op een zolderkamer, brainstormend, kwamen Dee en Bruinja op een idee. Een bundel met kutgedichten! ‘Poëzie over de vrouwelijke genitaliën in 69 en enige gedichten’, luidt de ondertitel van de bloemlezing ‘Kutgedichten’ die volgende week donderdag tijdens de Gedichtendag in Groningen wordt gepresenteerd. De Groninger dichter Daniël Dee steekt met een tevreden gezicht een sjekkie op. ,,Voor het grote publiek is dit een aansprekende titel. Voor jongeren ook. We hebben een missie.’’ Dee en Bruinja (opgegroeid in Rinsumageest, maar inmiddels woonachtig in Diemen) zijn een middag in Hilversum, voor de opnamen van de Nationale IQtest van BNN. In de stationsrestauratie is het rumoerig. Een dronken man schreeuwt dat hij het leven niet meer ziet zitten. ,,Ik maak me van kant’’, kermt hij, knijpend in een bierflesje. ,,Jongen’’, zegt een uitgezakte man aan een tafeltje verderop. ,,Wat let je?’’ Bruinja sluit zich gemakkelijk voor het gebazel op de achtergrond af, vol als hij is van zijn nominatie voor de Jo Peters Poëzieprijs en van de publiciteit rond de bundel ‘Kutgedichten’. Verbaasd is hij ook, over de reacties op de bloemlezing. Veel mensen vinden de titel te plat of zeggen dat het in de jaren zestig al eens is gedaan. ,,Schaamte is natuurlijk een mooi iets, maar een beetje seks en erotiek in de poëzie lijkt me goed.’’ Een aantal dichters wilde niet meewerken. Onder meer Dirk van Bastelaere, Remco Campert en Ramsey Nasr weigerden om onduidelijke redenen. Meer uitgesproken was Hagar Peeters. Zij vond de titel te goedkoop. Gerard Reve is niet in staat om toestemming te geven. En Adriaan Jaeggi vond dat zijn ‘kutgedicht’ niets met het thema te maken had. Bruinja: ,,Ja, er zijn nog heel wat fatsoensrakkers.’’ Dee: ,,Zeker in de kunstwereld. Vele woensdagmiddagen brachten Bruinja en Dee samen door in de openbare bibliotheek, op zoek naar gedichten sinds 1945 tot heden over het thema ‘kut’. Tja, het blijft een wat grof, opvallend woord, vindt het duo. Maar er is geen acceptabel alternatief. Dee: ,,Snee, pruim, spleet, vagina, schede, voorbips, da’s toch allemaal niks?’’ Er wordt gemakkelijk lollig gedaan over het thema en dat doen Dee en Bruinja ook wel , maar ze wilden vooral toch een serieuze bloemlezing samenstellen. Van de ruim 69 gedichten zijn er 21 door vrouwen geschreven. Tien Vlamingen werkten mee. Enkele gedichten, onder meer van Ingmar Heytze en Maria Barnas, zijn speciaal voor de bundel geschreven. Opvallend is dat vrouwen zich speelser over het thema uiten dan mannen Heren, zo oordeelt het dichtersduo, zoeken het meer in afstandelijkheid, in het ‘verlangen’ en ‘het grote mysterie’. Dichters als Rutger Kopland en Jan Arends maken een dier van het vrouwelijk geslachtsdeel: ‘een doodgewone merel’ en ‘een miezerige pissebed’. Anderen benaderen de kut als lustobject, als geboortekanaal, als kantoortje, als huis, als symbool voor seksueel misbruik of als plek van verandering. Soms komt er zelf een vleugje politiek in voor, zoals bij Jana Beranová. Bruinja: ,,Je ziet dat veel dichters de kut beschouwen als een plek waar macht en onmacht samenkomen. Die vrouw met die kut bepaalt immers of er iets wèl of niet gebeurt.’’ Dee staart zijn vriend enige tijd peinzend aan. ,,Je bedoelt neuken.’’ Bruinja knikt. ,,Ja, zoiets, ja.’’ Natuurlijk ontbreekt het enige èchte kutgedicht, schreven door Jules Deelder, niet in de bundel. Wie kent het niet? ,,O hals / oh fles / oh vaas / oh kelk / oh mond / oh wond / oh jaap / oh kwel’’ en ,,Oh grot / oh schacht / oh bron / oh dal / oh hok / oh wak / oh wel / oh kwal’’. Et cetera. Bruinja en Dee hopen een ,,totaalbeeld’’ te hebben geschapen. Zelf zijn ze nog steeds onder invloed van al het erotische, soms lichtpornografische leesvoer. ,,Het lijkt alsof ik er nu ineens meer over lees; ik kom het overal tegen.’’ Dee, geruststellend: ,,Dat gaat vanzelf weer over.’’ De twee dichters hebben inmiddels hun zinnen gezet op hun volgende bloemlezing: ‘Klotegedichten’. Die bundel komt tijdens Gedichtendag 2005 uit. En daarna? Wat is er vervolgens nog voor schokkends en pakkends te verzinnen om het grote publiek aan het lezen te krijgen? Dee roert door zijn koffie en schudt met groot gemak een paar ideeën uit zijn mouw. ,,De piemel, de anus, tieten, de stoelgang, het toilet ...’’ Bruinja: ,,He Daniël! Pleegedichten, best grappig!’’ (Bron: Leeuwarder Courant, 23-01-2004) 'Kutgedichten' doen dichters huiveren Ter gelegenheid van Nationale Gedichtendag verschijnen 29 januari twee
spraakmakende bloemlezingen: een nieuwe ‘ Dikke Komrij’ en ‘ Kutgedichten’.
Voor een plek in de eerste titel stonden dichters in de rij.Bundel nummer
twee stuitte daarentegen op bedenkingen en weerzin, ondanks de serieuze
bedoelingen van de samenstellers. bron: http://www.pen.nl/nieuwegein/cultuur/beeldspraak/
Net zoiets als de vaginamonologen maar dan anders Posted: 2004-01-21 on 16:49 Wat je er mee doet is mij om het even: Kutgedichten (.../Ter gelegenheid van de Gedichtendag op 29 januari is er een boekje verschenen getiteld 'Kutgedichten'. Het boekje bevat een bloemlezing van gedichten over erotiek en (ontluikende) seksualiteit. Niet alle gedichten zijn luchtig, er zijn ook gedichten over ouderdom en schrijnende situaties van vrouwen in Sarajevo en Afghanistan. De vagina wordt in al haar kwetsbaarheid, vreugde en pijn getoond. (...) Posted: 2004-01-21 on 16:52 hihi.....net zoiets als de vaginamonologen....maar dan anders Posted: 2004-01-21 on 17:25 kutgedichten....toen ik de titel las van de topic had ik echt zoiets
van....hier ga ik echt goed veel commentaar op leveren omdat ik dacht
dat het over het afkraken van gedichten ging.....niet dus....hmm....kutgedichten...ja...je
moet toch wat Posted: 2004-01-21 on 18:09 hahahaha dit is echt weer wat voor jou Tim...het is wel erg hopeloos met je gesteld Nee hoor, ik hou het gewoon bij het lezen van jouw gedichten, komt ook aardig wat 'kut' in voor toch ?? Krang (Gedicht.nu ELITE) Posted: 2004-01-21 on 20:10 Hahaha... On 2004-01-21 17:25, angelus wrote: kutgedichten....toen ik de titel las van de topic had ik echt zoiets van....hier ga ik echt goed veel commentaar op leveren omdat ik dacht dat het over het afkraken van gedichten ging.....niet dus....hmm....kutgedichten...ja...je moet toch wat Tja, iemand dacht ik er ook wel wat mee te maken zou hebben.. HELAAS
niet dus, want het spreekt me natuurlijk wel ontzettend aan!! Posted: 2004-01-22 on 10:15 voor zover ik weet ben je nog steeds man...natuurlijk spreekt het je
aan...maar ik doe der toch liever wat mee in de praktij dan dat ik erover
lees als je begrijpt wat ik bedoel Binnenkort verschijnt een bundel met poëzie over het vrouwelijk geslachtsdeel onder de titel Kutgedichten. De Friese politicus David de Jong ziet ook een lichtpuntje. Op zijn weblog: "Er zijn ook nog wel eens prettige berichten. Dichters met enig fatsoen in hun lijf wensen niet mee te werken aan een bundel gedichten die als titel meekrijgt: Kutgedichten. (...) En wij maar denken: hoe komen de kinderen toch aan dat platte taalgebruik? " (Die halen ze kennelijk uit de poëzie.) (MvO) - (Bron: Weblog David de Jong via Rottend Staal Nieuws) (Bron: http://www.onzetaal.nl/ot/index.html) Weblog David de Jong (Christen Unie) 13.01.04 Er zijn ook nog wel eens prettige berichten. Dichters
met enig fatsoen in hun lijf wensen niet mee te werken aan een bundel
gedichten die als titel meekrijgt: Kutgedichten. De smakeloosheid van
Nederland blijft je toch echt steeds weer verbazen. En wij maar denken:
hoe komen de kinderen toch aan dat platte taalgebruik? Wie het weet, mag
het zeggen! Geplaatst om 22:55:36 | Reacties (6) :: reacties: door Foeke Zwart Toevallig vond ik uw bericht nadat ik in het Dagblad van het Noorden gelezen had over de door u genoemde bloemlezing. Men vraagt zich inderdaad af hoe men het in zijn hoofd haalt om een dergelijk boek samen te stellen. Bij mijn weten hebben kunstenaars toch ook een morele verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij. Met vriendelijke groet, Foeke Zwart
Esmee Vinken Bij deze wilde ik melden dat ik ten volle uw mening aangaande die verwerpelijke bloemlezing onderschrijf. Eindelijk las ik weer eens iets van iemand die nog weet hoe hij zijn gezonde verstand moet gebruiken en durft te zeggen dat hij zoiets banaals verafschuwd. Soms lijkt het wel alsof ik de enige ben die daar zo over denkt en dan is het prettig om te bemerken dat er nog een paar mensen zijn die nog fatsoenlijk durven te zijn in het openbaar. Ga zo door. Met hoogachting,
Remco van Mulligen - email - url David de Jong Beste Foeke en Esmee, Hartelijk dank voor jullie steun. Ik weet gelukkig dat
er duizenden in Nederland zijn die er net zo over deneken maar niet altijd
de gelegenheid nemen om het uit te spreken.
Ans
David de Jong Het was niet bedoeld om je bij voorbaat moe te laten worden.
Toch lijkt het me belangrijk goed te kijken wat je je kinderen voorlegt
en wat zich in huis bevindt en misschien niet geschikt is voor kinderen.
Zo te horen, doe jij daar je best ook voor. Het vrouwelijk element in
de poezie: prima, maar dan hopelijk niet met zo'n titel. Dat moet beter
kunnen! (Bron: Weblog David de Jong van de Christen Unie) Binnenkort verkrijgbaar bij uitgeverij Passage: de bundel
Kutgedichten. Drie Nederlandse dichters wilden er niet aan meewerken,
Remco Campert, Hans Dorrestijn en Benno Barnard werden wel gevraagd, maar
reageerden niet en Gerard Reve was niet meer in staat om toestemming te
verlenen. Of dit kutgedicht van Deelder en Brood erin staat is ook maar de vraag: http://www.selwerd.nl/homepage/1N/1noordKutgedicht.htm (bron: http://home-1.tiscali.nl/~kuifje/, za 17 jan 2004) Epibreren - In den lande lijkt grote ophef te ontstaan over de bloemlezing Kutgedichten. Geheel in stijl met de nieuwe mode onder de dagbladen om vooral te berichten over wat niet hebben nu ook de Haagsche Courant en het Utrechts Nieuwsblad het Dagblad van het Noordenartikel over wie er geen toestemming gegeven hebben tot opname van werken in de onderhavige anthologie overgenomen. Let in die artikelen vooral op het klakkeloze kopieergedrag van het huidige dagbladjournaille. In het oorspronkelijke stuk stond de naam van onze medewerker Adriaan Jaeggi twee keer vermeld, eenmaal als Jaeggi en eenmaal als Jeaggi. Het UN en de HC hebben deze fout keurig herhaald. Intussen is ook het christelijk volksgedeelte de kutweigeraars bijgevallen: 'Er zijn ook nog wel eens prettige berichten. Dichters met enig fatsoen in hun lijf wensen niet mee te werken aan een bundel gedichten die als titel meekrijgt: Kutgedichten. De smakeloosheid van Nederland blijft je toch echt steeds weer verbazen. En wij maar denken: hoe komen de kinderen toch aan dat platte taalgebruik? Wie het weet, mag het zeggen!', schrijft David de Jong, Groninger gemeenteraadslid voor de Christen Unie op zijn weblog. Heerlijk is het als politici zich met poëzie bemoeien. Eerder mochten we al een interview met de niet in de Dikke Komrij opgenomen Manuel Kneepkens afdrukken, naast dichter ook gemeenteraadslid te Rotterdam. Onderwijl wachten we nog steeds op antwoorden van een ander Rotterdams gemeenteraadslid, Michiel Smit, op onze vragen die we hem stelden over Komrij's bloemlezing. (Epibode, 16-1-2004) Bundel met 'kutgedichten' stuit
op veel weerstand Zo weigerden Adriaan Jaeggi, Hagar Peeters en Dimitri Verhulst werk af te staan. In tien andere gevallen lieten de dichters of hun uitgevers niets van zich horen. Desondanks wisten de samenstellers, Tsead Bruinja uit Diemen en Daniël Dee uit Groningen, 69 gedichten bijeen te krijgen van onder anderen Adriaan Morriën, Rutger Kopland en Gerrit Krol. Wel gevraagd, maar niet opgenomen zijn dichters als Remco
Campert, Hans Dorrestijn en Benno Barnard. In veel gevallen gaven zij,
of hun uitgever, daarvoor geen reden op. Joop Schafthuizen liet weten
dat 'Gerard Reve niet in staat was toestemming te verlenen'. Adriaan Jeaggi
vond dat zijn gedicht niet in de bloemlezing paste. Dimitri Verhulst en
Hager Peeters vonden de titel 'te goedkoop'. Bruinja en Dee betreuren de weigeringen. Met hun bloemlezing
willen ze meer dan provoceren. "Een bloemlezing als de onze bestond
nog niet. Er bestaan wel bloemlezingen met erotische poëzie, maar
daarin missen bijvoorbeeld gedichten waarin de vagina voorkomt in een
andere context." Bruinja en Dee wijzen er op dat het vrouwelijk geslachtsorgaan
al eeuwenlang onderwerp is van poëzie. "Zeker in de middeleeuwen
was men niet vies van een schunnig vers over dat thema. En dan nog, is
het niet een beetje bizar een lichaamsdeel dat door ongeveer de helft
van de wereldbevolking wordt bezeten 'plat' te noemen?" Kutgedichten wordt 29 januari in Groningen gepresenteerd
tijdens Nationale Gedichtendag. Daarna bereiden Bruinja en Dee zich voor
op een nieuwe bloemlezing: Klotegedichten. "Een oproep hielp ons
al een eind op de goeie weg. Wij lezen ons wederom suf." (Dagblad
van het Noorden, 13-01-2004) Reacties op de bloemlezing
Kutgedichten op Poetry Alive Inzender : car (Bron: http://www.poetryalive.nl/prikbord/content1.cfm?id=4648)
Tsead Bruinja en Daniël Dee werken op dit moment aan een bloemlezing met Klotegedichten - gedichten over en met het scrotum, balzak en de ballen. Gedichten die louter over de leuter gaan worden niet opgenomen. © Auteursrecht berust bij de auteurs op
basis van de Auteurswet 1912. Er mag niets uit deze Website worden overgenomen,
opgeslagen op media ter verspreiding onder derden, op een website worden
gezet, gepubliceerd of anderszins verveelvuldigd zonder uitdrukkelijke
en voorafgaande toestemming van de auteurs. Overtreding van de Auteurswet
is strafrechtelijk en internationaal vervolgbaar. © No part of this website may be used
or reproduced in any manner whatasoever without the written permission
of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical
articles or reviews. |