BRUINJA & BALDESSARI
Literair Productiehuis Wintertuin is poëziecurator bij tentoonstellingen in verschillende musea. Onder de noemer de Ingreep, schrijven dichters nieuw werk bij beeldende kunst, en maakt het productiehuis daarvan een schaduwcatalogus bij de expositie. Op 23 juni 2009 ging de Wintertuinproductie De Ingreep de grens over en wel naar Duitsland. In het Museum Haus Lange in Krefeld vond de eerste Duitse editie van deze productie plaats onder de naam Der Eingriff. De dichters Tsead Bruinja en Erik Lindner reageerden op de tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar John Baldessari. De expositie zelf is ook al een Ingreep, want Baldessari heeft gereageerd op het werk van Bauhauslegende Mies van der Rohe.
Voor meer werk van John Baldessari: www.baldessari.org & https://www.artsy.net/artist/john-baldessari
BLOG - 3 juni 2009
Dit is het prachtige uitzicht uit één van de nepramen die de kunstenaar John Baldessari (http://www.baldessari.org/)heeft laten plaatsen in het museum Haus Lange in Krefeld (Duitsland).
Het museum is oorspronkelijk ontworpen als huis voor de familie Lange door Mies van der Rohe (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Mies_Van_der_Rohe) die erg van grote ramen hield.
Baldessari reageerde op het ontwerp van Van der Rohe door de ramen aan de buitenkant af te laten plakken met doeken, waarop de muurstructuur was gekopiëerd.
Dit is de achterkant van het museum. Als je binnen bent, kijk je door de nepramen naar het strand en de zee met daarop surfers.
Buiten zijn de doeken door het weer al wat aangetast, waardoor de medewerkers maatregelen hebben moeten nemen (met het nietpistool):
Erik Lindner (http://www.eriklindner.nl/) en ik gaan op uitnodiging van de Wintertuin op deze vervreemdende ruimte reageren, wat we eerder hebben gedaan bij een voorstelling van Margritte in Rotterdam. En grappig genoeg, blijkt Baldessari ook weer te hebben gereageerd op Margritte, o.a. met de volgende twee kunstmeubels die in het museum te vinden zijn tegen de enige witte wand die daar overgelaten is (de rest is behangen met de muurdoeken).
De Neusvaas
De oorbank.
Meer over het museum en de tentoonstelling: http://www.kunstmuseenkrefeld.de/
DE GEDICHTEN:
BAKKIE FOR HIRE
mijn huid is een brochure
mijn gezicht een gezicht
dat op mijn hoofd
zit geplakt
en net als de lijm begint te drogen
sla ik de spiegel stuk
spijker ik de luiken dicht
mijn mond leg ik om de lettergreep
schraap met onderste tanden lippen af
slik vellen door
welke vakantie kwam je voor?
je bergrede op de laatste traptrede
mag ook nu wel beginnen
daarvoor hoeven we niet
helemaal daarheen
te gaan
waar die berg werkelijk staat
*
mijn kokosnoot niet te lang
in de bankschroef
de kleine bal
moet vastzitten
voor je de priem
door de houten schil
en in het witte vruchtvlees
duwt
wees betrokken
bij alle activiteiten
die je verricht
forceer doorbraken
drink de melk
die je toekomt
uit de beker
waarin ze wordt
opgediend
*
bakkie for hire
stond er op het achterraam
van de pick-up die voor ons uit
door soweto reed
binnenkort de groene zoden
voor je lauwwarme botbekleding
dacht ik
je zag namelijk
op de bruin verroeste relingen van hun bruggen
boven de rottende vuilniszakrivieren
verrassend vaak reclame
van uitvaartmaatschappijen
*
in india zag ik een man zijn hoofd
naar de camera bewegen
zodat wij beter konden zien
dat die tijger
zijn nagels
echt diep in zijn schedel
had geboord
wilde m’n vingers
erdoorheen steken
kleine bowlingbal
kom los van je nek
schreeuwen
*
komp wel goed
komp goed
we plakken huid
over je huid
proppen een vuist
vol mieren
in je hart
niemand hoeft iets
van die vakantie
en je vooruitzichten
te weten
dit is de tafel
daar is de deur
en hier is de trog
waar je uit mag
vreten